bodek
Fotoreporter
Dołączył: 22 Paź 2007
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Leszno
|
Wysłany: Pią 19:39, 30 Lis 2007 Temat postu: Zapowiedź Grand Prix Bahrainu |
|
|
Grand Prix Bahrajnu
Zapowiedź GP. Najpierw krótki opis toru i jego historia:
Wart 150 milionów dolarów Bahrain International Circuit został ukończony 5. marca 2004 roku, czyli zaledwie miesiąc przed inauguracyjnym wyścigiem o Grand Prix Bahrajnu. Podczas trwającej 16 miesięcy budowy zatrudnionych było 3000 inżynierów, projektantów i innych pracowników, którzy przyczynili się do powstania toru wykonanego według projektu studia Tilke GmbH.
Bahrain International Circuit to w zasadzie pięć oddzielnych torów, w tym dwu i pół kilometrowy owal oraz prosta dla dragsterów o długości 1.2 km. Konfiguracja Grand Prix, na której będą się ścigali kierowcy F1, ma długość 5.417 km i składa się z 11 zakrętów. Kierunek jazdy jest zgodny z ruchem wskazówek zegara, a różnica wysokości pomiędzy najniższym i najwyższym punktem wynosi 18 metrów.
Pierwszy wyścig Formuły 1 na Bliskim Wschodzie, który odbył się w Bahrajnie, był wielką niewiadomą dla kierowców i zespołów. Istniało niebezpieczeństwo, że usytuowany na pustyni tor będzie zasypywany piaskiem i pyłem, jednak dzięki odpowiedniej konstrukcji toru udało się tego niebezpieczeństwa uniknąć. Tor wymaga średniej siły dociskowej. Cztery dłuższe proste zakończone ostrymi wirażami stwarzają znakomite warunki do wyprzedzania.
By uszanować tradycje islamu, podczas GP Bahrajnu zrezygnowano z nieodłącznej ceremonii otwarcia szampana.
INFORMACJE OGÓLNE:
Nazwa: Bahrain International Circuit
Położenie: Sakhir, Bahrajn
Data utworzenia: 2004
Pierwsze GP: 2004
Dane techniczne:
Długość toru: 5,412 km
Ilość okrążeń: 57 (w lidze 42)
Dystans: 308,238 km
Rekord okrążenia (do sezonu 2007): Michael Schumacher (Ferrari/2004) - 1:30,252 (216,074 km/h)
Zwycięzcy z ostatnich lat:
2007 - F. Massa - Ferrari
2006 - F. Alonso - Renault
2005 - F. Alonso - Renault
2004 - M. Schumacher - Ferrari
Teraz coś specjalnego. Opis jednego okrążenia toru z Juanem Pablo Montoyą:
Zaczynamy na długiej prostej start/meta, które ma niewiele ponad kilometr długości i na której osiągamy największą prędkość na całym torze. Rozpędzamy się do 320 km/h na siódmym biegu, zanim zaczniemy hamować przed wolnym i zarazem ciasnym pierwszym zakrętem (w prawo), redukując do pierwszego biegu i 80 km/h.
Krótkie wciśnięcie na pedał gazu przed wejściem w drugi zakręt (w lewo), który pokonywany jest z prędkością 120 km/h na drugim biegu, cały czas trzymając wciśnięty gaz. Łagodny zakręt numer trzy (w prawo) pokonujemy przyspieszając do 190 km/h na trzecim biegu.
Po znalezieniu się na drugiej i zarazem najkrótszej prostej rozpędzamy się do szóstego biegu, by zrzucić do dwójki tuż przed ciasnym czwartym zakrętem (w prawo), który pokonujemy z prędkością 105 km/h. Sekwencja następujących po sobie zakrętów pięć, sześć i siedem (lewo-prawo-lewo) jest bardzo szybka - rozpędzamy się do 200 km/h przy szóstym zakręcie, a przeciążenie wynosi aż 3,2G (największe na całym torze).
Na wyjściu z siódmego zakrętu nabieramy prędkości na krótkiej prostej prowadzącej do nawrotu w prawo (ósmy zakręt), który pokonujemy na dwójce przy 90 km/h. Kolejny krótki odcinek prostej prowadzi nas do dwóch zakrętów w prawo - dziewięć i dziesięć. W pierwszy wchodzimy dosyć szybko, a drugi pokonujemy już z 80 km/h na drugim biegu.
Teraz znajdujemy się na trzeciej prostej, która biegnie wzdłuż prostej startowej. Jest to kolejna szansa na nabranie prędkości i rozpędzamy się do blisko 300 km/h, zanim zaczniemy hamować przed zakrętem 11 z podwójnym "wierzchołkiem".
Ważne jest utrzymanie tutaj jak największej prędkości, gdyż zakręt ten prowadzi na kolejną szybką i zarazem krętą sekcję toru. Otwierający prawy zakręt 12 pokonujemy na czwórce z prędkością około 215 km/h, a po nim następuje ostrzejszy zakręt także w prawo, który pokonuje się na trójce przy 170 km/h.
Zakręt ten prowadzi nas na ostatnią prostą, na której rozpędzamy się do 320 km/h na najwyższym biegu, zanim zaczniemy ostro hamować przed ostatnimi dwoma zakrętami w prawo - 14 i 15. Pierwszy z nich pokonujemy na dwójce przy 95 km/h, a drugi łagodny, prowadzący z powrotem na prostą start/meta, już na całym gazie.
A po niżej filmik z okrążeniem toru z bodkiem 166 (niestety film nie w najlepszej jakości ale to kwestia dobrania odpowiedniego programu):
[link widoczny dla zalogowanych]
Na GP spotykamy się dnia 9.12.07 (niedziela) o godzinie 20
|
|