bodek
Fotoreporter
Dołączył: 22 Paź 2007
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Leszno
|
Wysłany: Czw 21:02, 13 Gru 2007 Temat postu: Zapowiedź Grand Prix Hiszpanii |
|
|
Grand Prix Hiszpanii
Zapowiedź GP. Najpierw krótki opis toru Circuit de Catalunya i jego historia:
Circuit de Catalunya, tor w Barcelonie, jest niezwykle trudny. Choć bardzo często organizowane są na nim testy, stawia kierowcom i bolidom wielkie wymagania, dzięki czemu Grand Prix Hiszpanii dostarcza widzom niezwykłych emocji.
W Hiszpanii tradycje wyścigów samochodowych sięgają 1908 roku. Pierwszy wyścig odbył się w Katalonii na utworzonym z publicznych dróg torze o długości 27 km. Do 1951 roku, kiedy miał miejsce pierwszy zaliczany do mistrzostw świata wyścig GP Hiszpanii, ścigano się na pięciu innych torach. Później kończący sezon wyścig GP Hiszpanii trzykrotnie jeszcze zmieniał lokalizację zanim w 1991 roku Formuła 1 powróciła do Katalonii. W inauguracyjnym wyścigu zwyciężył, dość szczęśliwie - dzięki defektom prowadzących bolidów McLarena, Brytyjczyk Nigel Mansell.
Tor Circuit de Catalunya od początku był projektowany z myślą o wyścigach Formuły 1, dzięki czemu udało się stworzyć trasę sprzyjającą wyprzedzaniu i widowiskowej jeździe. Tor jest jednym z najważniejszych miejsc do testów, co jednak ma poważną wadę - zespoły i kierowcy znają go na wylot. Kilka lat temu tor został jednak nieco przebudowany. Zaostrzony został między innymi znajdujący się na końcu drugiej pod względem długości prostej zakręt La Caixa.
Tor jest niezwykle trudny technicznie. Wyboista nawierzchnia sprawia, że opony są narażone na większe obciążenia., a duża liczba szybkich zakrętów wymaga od kierowców dużej wytrzymałości. Po tragedii na Imoli w 1994 roku zlikwidowano jeden z szybkich zakrętów co przedłużyło znacznie prostą startową zwiększając jednocześnie szanse na wyprzedzanie. Do tego dochodzi jeszcze silny wiatr, który nawiewa piasek na tor. Wielkie znaczenie na tym torze ma odpowiednie dobranie ustawień aerodynamiki.
INFORMACJE OGÓLNE:
Nazwa: Circuit de Catalunya
Położenie: Barcelona, Hiszpania
Data utworzenia: 1991
Pierwsze GP: 1991
Dane techniczne:
Długość toru: 4,627 km
Ilość okrążeń: 66 w lidze 49
Dystans: 305,256 km
Rekord okrążenia: Felipe Massa (Ferrari/2007) - 1:22.680. Rekord ustanowiony po przebudowie toru. Wcześniejszy najlepszy wynik należał go Giancarlo Fisichelli (Renault/2005) - 1:15.641
Zwycięzcy z ostatnich lat:
2007 - F. Massa - Ferrari
2006 - F. Alonso - Renault
2005 - K. Raikkonen - McLaren
2004 - M. Schumacher - Ferrari
Teraz coś specjalnego. Opis jednego okrążenia toru z Ralfem Schumacherem
"Barcelona to tor wymagający technicznie, z szybkimi zakrętami i dużą przyczepnością. To oznacza, że musimy wytrzymywać bardzo silne przeciążenia boczne, dochodzące do 4G. Pierwszy bardzo ważny moment przychodzi już po starcie: przed prawym zakrętem Elf musimy zwolnić z ponad 300 km/h do 120 km/h. Prawdziwy "opór". Za kolejnym, lewym zakrętem, mamy bardzo szybki prawy łuk o nazwie Curvone Renault. Przejeżdżamy go na piątym biegu, z prędkością około 255 km/h. Na krótkiej prostej przyspieszamy do 290 km/h, przed redukcją do dwójki na wejściu w zakręt Repsol (prędkość około 120 km/h).
Nawrót Seat jest najwolniejszym miejscem na torze - przejeżdżamy go z prędkością 85 km/h. Na wyjściu przyspieszamy, nawrót przechodzi w lekki łuk. Przed kolejnym hamowaniem, do lewego zakrętu Würth, rozpędzamy się do ponad 250 km/h. Krótka prosta pod górę prowadzi do zakrętu Campsa. Bardzo ważne jest przejechanie go z możliwie największą prędkością, na czwartym biegu. Najeżdżamy na "tarkę" i na wyjściu z zakrętu osiągamy około 200 km/h. Po prostej Nissan, na której rozpędzamy się do 295 km/h, hamujemy do bardzo wolnego i nierównego nawrotu La Caixa, za którym jest kolejny nawrót - Banc de Sabadell. Oba zakręty przejeżdżamy na drugim biegu.
Dalej mamy dwa ostatnie zakręty, najszybsze i zarazem najlepsze zakręty całego toru: Europcar, pokonywany z prędkością 225 km/h, i New Holland - przejeżdżany na czwórce, na wejściu mamy na liczniku 265 km/h, a na prostą startową wychodzimy z prędkością 225 km/h. Oczywiście staramy się, by była to prędkość jak najwyższa - by na prostej rozpędzić się do jak największej szybkości."
A po niżej filmik z okrążeniem toru z bodkiem 166(niestety film nie w najlepszej jakości ale to kwestia dobrania odpowiedniego programu i proszę o podpowiedzi jaki wybrać):
[link widoczny dla zalogowanych]
Do zobaczenia w niedzielę 16.12.07r. o 20:00
|
|